Planera din flytt från Uppsala

Många som en gång har bott i Uppsala, längtar tillbaka till den staden. Kanske den period som man har bott där har varit minnesvärd? Då längtar man tillbaka, inte bara till den staden utan även till den period som har varit med om där. Uppsala är också en lagom stor stad; med avstånd som är lagom att cykla till och från olika ställen i staden. Ett centrum som är lagom stort för att man ska hitta till alla olika platser; livsmedelsaffärerna, snabbmatshaken, skoaffärerna, klädbutikerna och bokhandeln, för att inte tala om alla trevliga caféer som finns där. Ska man sedan flytta från Uppsala, kanske man bör välja en stad som är ganska lik Uppsala, som Örebro till exempel.

Planera flytten på smidigaste sättet

Ska du flytta från Uppsala, gäller det att planera den så att den går så smidigt som det bara går. Det är nog så jobbigt att flytta. Då är det viktigt att själva flytten går så smidigt som det bara går. Vad är då viktigt att tänka på när det kommer till en flytt? Här går vi igenom de olika delarna som måste till för att man inte ska behöva betala stora summor för flytten.

Flytta i mitten av månaden

Den största avgiften till flytten kan vara själva flyttbilen – boka den därför i tid så att du får ett så bra pris som möjligt. Ett bra tips är; om du bara kan, flytta mitt i månaden. Det är nämligen många som ska flytta precis i slutet eller i början av månaden. Eftersom de flesta betalar för hyran eller bostaden i slutet av varje månad, brukar man vilja flytta in i början av månaden när man precis har betalat för hyran eller avgiften. Det är då som de flesta vill hyra en flyttbil och då blir det tjockt med hyrare av flyttbilar just då. Sedan är det ganska tomt mellan slutet och början av varje månad. Då kan man få ett billigare pris om man kan tänka sig en annan period som man hyr flyttbilen.

Undvik straffas för dålig flyttstädning

En annan stor utgift kan vara att städa dåligt. Just det. Man kan straffas om man inte städar tillräckligt bra ur den bostad där man har bott. Många hyresvärdar, eller boende kan vara mycket kräsna med flyttstädningen. Helst vill de att det inte syns att någon ens har bott i bostaden. Därför ska det vara så rent att det inte syns att man har bott där. Det får inte finnas minsta smuts kvar, inte ett enda. Och skulle de ändå hitta det, kan de straffa en med att ta dit ett städbolag som kostar runt 5.000 kronor. Då är det bättre att ta dit ett eget städbolag och då få dra av för Rut-avdraget och betalar då endast hälften av priset.

23 apr 2019